P R O T O K Ó Ł nr 13/11 ze wspólnego posiedzenia Stałych Komisji Rady Gminy Boniewo odbytego w dniu 14 listopada 2011 r.


            Or. 0063-13/11
P R O T O K Ó Ł  nr 13/11
ze wspólnego posiedzenia Stałych Komisji Rady Gminy Boniewo
odbytego w dniu 14 listopada 2011 r.
w Urzędzie Gminy Boniewo
w godzinach od 13,00 do 16.40
 
W posiedzeniu któremu przewodniczył Jarosław Gazda– Przewodniczący Rady Gminy wyłoniony w głosowaniu, udział wzięli członkowie Komisji i goście zaproszeni według listy obecności stanowiącej załącznik do niniejszego protokołu.
Przewodniczący obrad o godzinie 13,00 otworzył posiedzenie i po powitaniu członków komisji
i gości uczestniczących oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych , co wobec składu Komisji wynoszącego 14 stanowi quorum, pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji.
Następnie przewodniczący obrad  przedstawił projekt porządku obrad, odczytał jego treść, zapytał czy są inne propozycje do porządku obrad, a następnie poddał głosowaniu.
Radni jednogłośnie przyjęli porządek obrad , który przedstawiał się następująco:
1.      Otwarcie posiedzenia oraz przyjęcie porządku obrad.
2.      Omówienie spraw dotyczących odcinania dopływu wody z wodociągu osobom
             z zaległościami w uiszczaniu opłat i ustalenie kar za zniszczone zasuwy od wodociągu.
3.      Ustalenie podatków i opłat wiejskich na 2012 rok.
4.      Sprawy różne.
5.      Zakończenie.
 
Ad 2.   Obecny na posiedzeniu konserwator sieci wodociągowej Pan Włodzimierz Małasiak poinformował radnych, że wszystkie hydranty nakazane są czynne i to są te na których jest założony łańcuszek i straże o tym są poinformowane. Z hydrantów korzystały firmy budujące drogi i nie zgłaszały żadnych problemów.
Zakomunikował, że jest nadmiar hydrantów i hydranty z których leci woda czarna to są nieczynne, natomiast z tych gdzie leci woda czysta są używane.
Na dzień dzisiejszy są dwa hydranty uszkodzone i wnioskował by ich nie naprawiać tylko zdemontować ( koło Pana Polińskiego w Boniewie).
 
Radny Majewski powiedział, że hydranty powinny być tylko przy drogach, a nie przy budynkach, bo można domniemywać, że z tych może być kradzież wody.
 
Pan Małasiak – nie wszystkie hydranty są czynne, ale wskazał czynne na trasie Paruszewice, Mikołajki, Jerzmanowo, Kaniewo.
 
Radny Majewski poprosił o sporządzenie listy czynnych hydrantów dla straży w celu pobierania wody do gaszenia pożarów.
 
Wójt Gminy – będzie taka lista sporządzona.
 
Przewodniczący obrad zapytał co z zasuwami, które funkcjonują na sieci przy gospodarstwach, są nieczynne i jak je usprawnić?
 
Pan Małasiak powiedział, że są na nich założone różne nawiertki , które są uszkodzone, by je usprawnić są to duże koszty.
 
Przewodniczący obrad- co w przypadku awarii wodociągu w danej miejscowości, gdy zasuwa jest nieczynna?
 
Pan Małasiak awarie trzeba usunąć, ale zamyka się dopływ wody dla całego terenu. Co dalej
z takimi gospodarzami, którzy zniszczą dużo zasuw. Przykładem może być Pan Poliński z Boniewa pracujący u Pana Ziemkiewicza, który nagminnie to robił.
 
Przewodniczący obrad zapytał , co zrobić by nie było dalej takiej samowolki?
 
Pan Małasiak powiedział, że za urządzenia na polu powinna być odpowiedzialność i czy nie można wyegzekwować kary za zniszczenia ?
 
Pan Majewski – nie ma takiej osoby, co by się tym zajęła i egzekwowała opłatę za zniszczenia.
 
Pan Małasiak – każde uszkodzenia są zgłaszane do gminy. Na dzień dzisiejszy nie ma możliwości zrobienia zasuw na ziemi, bo trzeba zatrzymać pobór wody i zasuwy są zardzewiałe, zniszczone, podobnie jest z zasuwami na hydroforni. Były już próby odcinania dopływu wody za byłego Wójta pana Zielińskiego, ale szybko żeśmy zakładali wodomierze powrotne.
 
Radna Wojciechowska – Kmieć zapytała jak zapewnić wodę dla tych, którym dopływa wody zostanie odcięty?
 
Wójt Gminy odpowiedział, że będziemy tworzyć punkt czerpalny wody do celów spożywczych.
Wnioskował by podjąć decyzję o odcinaniu dopływu wody i ustalić, by wszelkie koszty ponownego podłączenia były ponoszone na koszt zainteresowanego. W kwestii zasuw powiedział, że
w przyszłym roku instalowane będą  nowe.
 
Pan Małasiak wyjaśnił, że w przypadku odcinania dopływu wody będzie odkopana zasuwa, zdjęty wodomierz, zaślepiony dopływ i założona plomba.
 
W wyniku dyskusji jednogłośną decyzją postanowiono bez wyjątku przystąpić do odcinania wody
wszystkim tym odbiorcą, którzy nie płacą za pobór wody. Ustalono też wysokość kary za zerwanie plomby tj. 500 zł plus dodatkowe koszty oraz określono opłatę ponownego przyłącza dopływu wody przed przyłączeniem w wysokości 100 zł.
 
Pan Małasiak wyjaśnił rozbieżności w ilości wody , która wypływa z hydroforni i za którą pobrane są opłaty, 20 % rozbieżności jest tak normalnie.
 
Przystąpiono do propozycji obniżenia ceny żyta za III kwartały roku 2011 do podatku rolnego na 2012 rok.
 
Głos zabrał Wójt Gminy i poprosił radnych o rozważną decyzję w sprawie podatków nie tylko na rok 2012 ale i lata następne. Znaczne obniżenie tej ceny w tym roku będzie miało skutki w latach następnych. Trzeba mieć świadomość, że w zbliżającym się kryzysie czeka nas budowa kosztownej hali sportowej.
 
Radny Kubiak proponował obniżenie ceny do kwoty 40 zł. za dt, ponieważ ościenne gminy będą przyjmować podobną cenę.
 
Radny Majewski uważa, że cena w wysokości 40 zł jest duża, szanujmy rolników.
 
Radny Grzelak powiedział, że jak będzie taka duża podwyżka podatku rolnego, to rolnicy nie zapłacą, tylko będą pisać podania o umorzenie i tak nie uzyskamy planowanych dochodów.
 
Radny Górski powiedział, że na początku trzeba mieć ciężko, żeby później było lepiej.
 
Wójt Gminy powiedział, że w roku 2013 będzie odzwierciedlenie decyzji z tego roku i proponował obniżenie ceny do kwoty 45 zł za 1 dt.
 
Radny Kubiak ponowił propozycje obniżenia ceny do kwoty 40 zł za 1 dt.
 
Skarbnik Gminy przypomniała o planowanych inwestycjach do realizacji i wstępnym podziale środków oraz wysokości subwencji wyrównawczej.
 
Przewodniczący obrad zaproponował te dwie ceny poddać głosowaniu.
 
Radny Ciesielski – jeżeli rada podejmie obniżenie ceny żyta poniżej 50 zł, to trzeba obniżyć proporcjonalnie o ten procent wszystkie inwestycje w każdej miejscowości.
 
Radna Pietrucha powiedziała, że zawsze będzie niezadowolenie, ale są też inne podwyżki i musimy sobie z nimi radzić.
 
Przewodniczący obrad proponował obniżenie ceny do kwoty 45 zł za 1 dt.
 
Skarbnik Gminy powiedziała, że z podatków są inwestycje, odśnieżanie dróg, fundusz sołecki.
 
Wójt Gminy powiedział,że w przyszłym roku czeka nas dużo inwestycji: dokończyć budowę hali sportowej, budowę łącznika oraz dofinansować budowę drogi powiatowej do Chocenia.
 
Przewodniczący obrad propozycje obniżenia ceny żyta do podatku rolnego poddał głosowaniu.
Wyniki głosowania:
do 50 zł – 0 głosów
do 45 zł – 5 głosów
do 43 zł – 9 głosów
do 42 zł – 0 głosów
 
W wyniku głosowania zdecydowano o obniżeniu średniej ceny skupu żyta za III kwartały 2011 r.
z 74,18 zł za dt do 43 zł.  do podatku rolnego na 2012 rok. Stosowna uchwała zostanie przedłożona do akceptacji na sesji rady gminy.
 
Radny Ciesielski – poprosił o przygotowanie przez Panią Skarbnik Gminy  procentowej obniżki wszystkich inwestycji na następne posiedzenie komisji.
 
Radni ustalili propozycję podwyżki opłaty za pobór wody w 2012 roku do kwoty 1,85 zł plus podatek Vat  Stosowny projekt uchwały zostanie przedłożony do akceptacji na najbliższej sesji rady gminy.
 
Przystąpiono do ustalenia propozycji podwyżki opłat za odprowadzenie ścieków do kanalizacji.
 
Skarbnik Gminy wyjaśniła, że uchwała o utworzeniu zakładu komunalnego jest wywołana, ale nie wykonana. Inne gminy likwidują takie zakłady, bo są nierentowne. Corocznie zwracamy się do Urzędu Skarbowego o zwrot podatku Vat i jest to kwota około 100 tys. zł. Zakład nie wypracował by takiego zysku.
 
Propozycje opłat za ścieki przewodniczący obrad poddał głosowaniu.
Wyniki głosowania:
do 2,40 zł – 1 głos
do 3,00 zł – 10 głosów
do 2,60 zł -  4 głosy

W wyniku głosowania ustalono:
 - opłatę za wprowadzenie 1 metra sześciennego ścieków do kanalizacji na 2012 rok w wysokości
3, 00 zł.
- za odbiór i wywóz ścieków z szamb – 15,00 zł.
- za wprowadzenie do kanalizacji ścieków w przypadku nie korzystania z poboru wody z wodociągu – 7,50 zł.
Stosowny projekt uchwały zostanie przedłożony do akceptacji na najbliższej sesji rady gminy.
 
Ad 4.   Radny Kubiak poruszył temat odśnieżania dróg. Przedstawił wniosek komisji bezpieczeństwa publicznego o zorganizowanie przetargu na odśnieżanie. Komisja proponuje wybór trzech firm z bardzo dobrym sprzętem.
 
Radny Łukaszewski proponował, by każde sołectwo rządziło się swoimi środkami finansowymi.
 
Wójt Gminy – trzeba znaleźć środki na odśnieżanie dróg pod dowóz dzieci do szkół. Jak się ograniczymy do trzech firm, to mogą być odśnieżone drogi tylko te standardowe, a pozostałe nie.
Zaproponował pozostawić ten temat w sołectwach , a gmina będzie odśnieżać tylko drogi do przewozu dzieci do szkół.
 
Radny Łukaszewski poruszył temat środków na zabezpieczenie i przykrycie rowu w Arciszewie koło Pana Pawlaka. Mieszkańcy Arciszewa zobowiązują się wykonać prace sami, ale proszą
o sfinansowanie zakupu rur.
 
Wójt Gminy zaapelował o rozważenie sprawy, bo to jest związane z bezpieczeństwem. Jest suchy rok i jest okazja to zrobić – koszt zakupu rur około 8 tys. zł.
 
Radni wyrazili zgodę na zakup rur w roku bieżącym , a realizacja w roku przyszłym. 
 
Radny Ciesielski poruszył temat utylizacji eternitu. Proponował zwrócić się do Ochrony Środowiska o dotację na jego utylizację.
 
Radna Wojciechowska – Kmieć zapytała co dalej z tym odśnieżaniem?
 
Wójt Gminy powiedział, że Gmina Izbica Kujawska zorganizowała przetarg i wygrała oferta 108 zł za 1 km odśnieżonej drogi. Zobowiązał się zrobić zapytanie o cenę za 1 godzinę odśnieżania drogi, a następnie według rejonów niech sołtysi ustalą wykonawcę , a następnie wspólnie zostanie ustalona cena za 1 kilometr odśnieżonej drogi. Gmina będzie kontynuowała odśnieżanie dróg pod dowóz dzieci.
 
Wójt przedstawił propozycję dofinansowania ze środków gminnych budowy oczyszczalni przyzagrodowych, budowanych w swoim zakresie przez mieszkańców gminy, szczególnie tam gdzie ze względu na niekorzystne warunki glebowe nie ma możliwości pobudowania oczyszczalni rosączeniowych. Dotacja taka udzielana byłaby w wysokości nie większej niż 2.000 zł. zwrot za fakturę na zakup urządzeń.
 
Skarbnik Gminy poinformowała radnych , że jest wymóg dofinansowania stypendiów dla uczniów ze środków własnych w wysokości 20 % wydatkowanej dotacji, ale nie chciałaby tych środków wydatkować- kwota około 30.000 zł.  Otrzymała przyzwolenie rady na to, by nie robić dofinansowania ze środków gminnych.
Poinformowała, że na najbliższej sesji będzie też projekt uchwały ze zmianami do budżetu gminy na 2011 rok.
 

Ad 5.   Wobec wyczerpania porządku posiedzenia jego zamknięcia dokonał przewodniczący obrad.
 
 
Protokół sporządziła:                                                 Przewodniczący obrad
Grażyna Kwiatkowska                                                         Jarosław Gazda
                                                                                             
 
 
 
 
                                                                      
 
 
 
 
 
           
 
 

metryczka


Wytworzył: Grażyna Kwiatkowska (19 stycznia 2012)
Opublikował: Zdzisława Bywalska (19 stycznia 2012, 16:53:30)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1508